HÖSTTRÄFF I NYKÖPING

30 augusti – 1 september 2002

Fredagen den 30 augusti samlades 14 st X 1/9 för den årliga höstträffen. Som nybliven medlem fick jag äran att försöka återreferera träffen för er som inte var där.

På kvällen återförenades alla med diverse minnen från tidigare träffar och andra händelser. Vi bodde på Nyköpings vandrarhem som låg granne med Nyköpingshus.

På lördagen fick vi en guidad tur på Nyköpingshus. Där fick vi en historielektion hur man levde förr i tiden. Det är alltid nyttigt att få bli påmind att det är lite lättare att leva i nutid.

Därefter var det dags för en tur på landet. Vi åkte först till Nävekvarns gruva. Där besökte vi gamla gruvgångar och se hembygdsmuseumets inventarie. Vi intog en lättare lunch där. Vi fick även se hällristningar som upptäcktes så sent som 1991 av vår guide/upptäcktsman m.m. Man fick sig en tankeställare. Hur mycket finns det som vi ännu inte har upptäckt?

Sedan bar det iväg!!

Det var pampigt att se så många X 1/9 på vägen, som en ringlande orm. Vad jag har förstått ingen träff utan utmaningar. En bil råkade ut för lite problem. Men inget som inte våra experter kunde rå på. Vi fick en glasspaus vid Kvarsebo Camping. Vädret kunde inte vara bättre. Strålande solsken.

Precis när vi kom hem till vandrarhemmet kom det en "orkan". Vi hann med nöt och näppe sätta på taken.

Efter regn kommer alltid solsken så även denna dag. Efter bilturen satt vi alla och relaxade samt pratade om dagens händelser.

På kvällen hade vi tipspromenad till Restaurang Forsen. Vi hade det väldigt trevligt. Alla såg dock lite utmattade ut efter dagens aktivitet med en massa frisk luft.

Vi återsamlades sedan vid vandrarhemmet. Kort togs fram och återmindes.

På söndagen var det dags för årsmöte. Där blev det inga större förändringar i maktskiktet. Däremot bestämdes nästa års träffar. På våren (Kristi Flygare) åker vi till Syd Skåne, runt Sturup. Troligtvis kommer klubben att ordna att vi får åka på banor med ordnade former. På hösten bestämdes att vi åker till Strängnäs (xx). Inget datum bestämt.

Till årets bil korades – Siv och Christers röda X 1/9. Gratulerar!

Sedan var det dags för avslutningen. Alla verkade ha svårt att slita sig från varandra. Till slut togs det trista farvälet. Många kramar och handskakningar. Vi ses nästa år – det var den givna repliken. Ingen verkade tveksam över det.

Jag och min man hade det jättetrevligt och vi kan nog med säkerhet också säga – Vi ses nästa år. För er som inte kunde delta i årets höstträff, så hoppas jag, att vi träffas nästa år.

Jag vill passa på och tacka Mike och Kirsi för ett trevligt arrangemang.