Abarth Prototipo-bygge i Norge 

 

Ett intressant bygge från vårt grannland Norge

Se en film på YouTube

Bilen är en 1979 1500. Fram sitter en 40-liters FIA tank. Kylaren är från VW Scirocco. Instrumentpanel från 124 sportcoupe. Bromsar fram: Skivor från Ritmo 130 Abart med 4-kolvs bromsok från Wilwood Nascar. Detta passar direkt. Standard inredning men skyddsbåge kommer med förbindning till stötdämpartornen.Bromsar bak är standard men med slitsade skivor. Motor från Lancia Integrale men utan turbo. Istället sitter högkompressionskolvar, ett litet Abarth svänghjul och en Abarth vattenpump för utrymmets skull. Något av det svåraste var växellådan och drivaxlar. Har prövat minst 5 lådor. Ville ha motorn stående, inte lutande för att slippa ta bort för mycket bärande plåt, samt att förenkla växellänkaget. Fann till slut en Ritmo 130 Abarth ZF Style låda. Den passade bra och väger bara 37 kg medan en Beta Montecarlo-låda väger 50 kg och har svårare växelöverföring. Drivaxlarna är två korta X1/9 axlar. Tricket för att slippa bygga om axlarna eller använda spacers så använder man den vänstra sidans axelfläns från en Uno turbo. Då passar axlarna direkt på. För växelöverföringen går ett stag under lådan. Stötdämpare är coilvers från KONI något modifierade med 320 pund fjädrar fram och 250 bak. Bilen är bantestad flera gånger för att kunna användas för trackdays, inte tävling. När det gäller input och studier har jag fått det från Italien, Di Fulvio och Cerroni samt vänner i Australien.

Ove Thorkildsen

 

FIA 40 liters tank 

 

Vänstra axelflänsen från Uno turbo samt Ritmo Abarth mellanaxel

 

Ritmo Abarth vattenpump 

 

Croma Turbo-block med 131 oliefilteradapter 

 

Växellåda från Ritmo 130 Abarth ZF Style

 

Grenrör 

 

Wilwood 4-kolvsok med Ritmo Abarth bromsskivor fram

 

Coilovers bak 

 

Sport Max fälg för Honda 8x15"  15mm offset. Bultar med flytande kona används för att kompensera bultcirkeln. Original = 4x98mm.  Honda = 4x100

 

Tillbaka